مقدمه
موسسات بین المللی که برای ایمنی خودروها به اونا امتیاز میدن اونقدر دقیق هستن که مو رو از ماست بیرون میکشن. همه lمی دونیم که هر چی ستاره ای که برای ایمنی ماشین به عنوان نمره بهش میدن بالاتر باشه یعنی ماشین بهتری هست. ولی آیا واقعا تا حالا به این فکر کردی که طبق چه اصول و معیاری این ستاره های ایمنی رو یه خودرو ها میدن.
همه میدونیم که در تصادف زنجیره ای بهبهان در دی ماه 1400 هیچکدوم از ایربگ ها باز نشد و این خبر جنجال زیادی به پا کرد. ایربگ فقط یکی از پارامترهای ایمنی خودروست که با ستاره معرفی میشن.
موسسه NHTSA آمریکا و موسسه NCAP اروپا معتبرترین مؤسساتی هستند که از لحاظ ایمنی به خودرو ها امتیاز میدهند. این امتیازات از 1 ستاره یعنی حداقل و 5ستاره یعنی حداکثر به خودروها داده میشوند.
اصول ستاره دهی به خودروها بر اساس میزان آسیبی است که به آدمک های درون آن ها وارد میشود.
1 ستاره: آسیب وارد شده به خودرو بیش از 46 درصد و وضعیت آدمهای داخل خودرو خوب نیست
2 ستاره: آسیب وارده به خودرو بین 35 تا 36 درصد است.
3ستاره: آسیب وارد شده به خودرو بین 21 تا 35 درصد است و سرنشینان در حالت شوک قرار دارند.
4ستاره: آسیب وارد شده به خودرو بین 11 تا 20 در صد است.
5ستاره: آسیب وارد شده به خودرو حدود 10 درصد و سرنشینان در سلامتی نسبی به سر میبرند.
اما تست تصادفات چطور انجام میشود؟
ضربه از جلوی خودرو
در این تست از جلو به خوردو ضربه شدیدی توسط دیوار بتنی یا خودرو روبه رو وارد میشه.
- تست آفست
در این نوع تست از قسمت جلو فقط به بخشی از خودرو ضربه وارد میشود و باید خودرو همون واکنش ضربه کامل از رو به رو رو نشون بده.
- تست جانبی
تو ذهنیتی که خیلی از ماها داریم فکر میکنیم تصادفات فقط از روبه رو هست. یا تلفات تصادف ها فقط از ضربه جلو ماشین هست ولی اینو باید بدونید که بیشترین تلفات خودرو تو برخورد جانبی هست. که به سرنشینان وارد میشه.تو ایران بعد از سالها ایران خودرو و سایپا با هزار منت خودرو هاشون رو به ایربگ های جلو مجهز کردن. در صورتی که در خودروهای روز دنیا باید حتی درب ها هم ایربگ داشته باشن.و اینجوری هست که جون سرنشینان نجات پیدا میکنه.
- تست کنترول غلتش
این تست بیشتر برای بررسی ستون های و سقف خودرو انجام میشه و مقاومت این قسمت ها رو بررسی میکنه.
تست حفاظت از عوامل جاده، تست پیشرفت، تست کامپیوتری، تست عابر پیاده که در اونها به خودرو از زاویه های مختلف و با سرعت های مختلف ضربه وارد میکنن و امتیاز میدن. و آخرین مرحله بررسی تجهیزات ایمنی خودرو مثل ترمزهای قوی سامانه هشدار کمربند ایمنی مابقی کارهایی هستند که برای بررسی ستاره های ایمنی به خودرو ها داده میشه.
جالبه که بدونید خودروهای ولوو در زمینه این فناوری ها همیشه پیشتاز بودن و در ماشین های جدیدشون حتی برای عابر پیاده هم که به ماشین برخورد کنه، ایربگ در نظر گرفتن.
در رابطه با آدمک هایی هم در ماشین ها قرار میگیرن باید بگم که وزن هر کدومشون حدود 77 کیلو هست و یک آناتومی کامل انسانی دارند. و مشخص هست دقیقا بعد از تصادف چند درصد ضربه بهشون وارد شده.
شعار همیشه این شرکت ها حفظ جان انسان و جلوگیری از صدمات جدی ناشی از تصادفات هست و اینم بگم که هیچ منتی سر خریدارها ومشتری هاشون نمیذارن.
اگر خودروی لیفان دارید، توصیه می کنیم مقاله کاربردی "چه قطعاتی از خودروی لیفان بیشترین خرابی را دارند؟" رو از دست ندید.
- ۰۰/۱۱/۱۲