آموزش نگهداری از خودرو

اینجا یاد میگیری که 24 ساعته مواظب خودرو خودت باشی تا دیرتر خراب بشه و هزینه کمتری در زندگی برای خودرو خودت صرف کنی

آموزش نگهداری از خودرو

اینجا یاد میگیری که 24 ساعته مواظب خودرو خودت باشی تا دیرتر خراب بشه و هزینه کمتری در زندگی برای خودرو خودت صرف کنی

۴ مطلب در بهمن ۱۴۰۰ ثبت شده است

  • ۱
  • ۰

مقدمه

لیفان

در این مقاله قصد داریم تا خودروهای شرکت لیفان را بررسی کنیم و قطعاتی را که بیشترین خرابی را دارند به شما معرفی نمائیم. با توجه به پیشرفت روز افزون تکنولوژی و ایجاد سایت های فروشگاه های آنلاین این فرصت برای همه ایجاد شده است تا بدون دغدغه از خانه هر چیزی را سفارش دهیم و درب منزل تحویل بگیریم.شما می توانید لوازم یدکی لیفان را از فروشگاه های آنلاین تهیه نمائید. 

شرکت خودروسازی لیفان

لیفان یکی از خودروهای پرطرفدار در بین خودروهای چینی است.
گروه لیفان سومین صادرکننده خودرو در چین است ابتدا بیشتر به تولید دوچرخه و موتورسیکلت می‌پرداخت و البته هنوز هم موتور سیکلت های ساخت این شرکت در بسیاری از کشورهای دنیا وجود دارند. در صنعت خودرو ابتدا فقط کار مونتاژ انجام می دادند اما از سال ۲۰۰۵ به طور رسمی وارد صنعت خودروسازی شدند. 

خودروهای لیفان در ایران

شرکت کرمان موتور مونتاژ کننده خودروهای شرکت لیفان در ایران است.   
خودروهای لیفان 520، لیفان 620، لیفان x50، لیفان x60 و لیفان 820 در ایران توسط این شرکت مونتاژ شده اند. 

لیفان ۶۲۰ 

لیفان 620


ساخت این خودرو از سال 1395 متوقف شد. شاید بیشترین فروش خودرو لیفان در ایران همین مدل بوده که در دو کلاس ۱۶۰۰ و موتور ۱۸۰۰ وارد بازار شده است. همچنین در کشورهای برزیل و روسیه هم این خودرو تولید و مونتاژ شده است.
فروش قطعات یدکی لیفان ۶۲۰ آمار بسیار بالایی دارد از دسته موتور تا 
رام زیر موتورکه  قطعه گران‌قیمتی است. 
قطعات بدنه، معمولاً همیشه تقاضا برای کمک فنرهای لیفان بالاست بنابراین اگر لیفان 620 دارید مواظب جلوبندی خودرو خود باشید. مورد بعد خرابی دیسک چرخ و دیسک صفحه است که در این مورد هم همیشه تقاضای خرید بالاست. 

لیفان ۵۲۰ 

لیفان 520


بد فروش ترین و کم فروش‌ترین خودرو لیفان در بازار ایران، لیفان 520 است. وقتی کرمان موتور دید که فروش این خودرو بسیار کم است با یک سری تغییرات جزئی مدل لیفان 520i را وارد بازار کرد. 
در کل بیشتر خرابی این خودروها از قسمت جلوبندی است و همچنین سپر عقب مدل 520i بسیار کمیاب و گران قیمت است. در کل خرید و فروش این مدل لیفان چندان توصیه نمی شود.
 

لیفان x50

لیفان x50


این خودرو جزو خودروهای شیک لیفان است و طرفداران خودش رو دارد. خیلی ها اون رو با ۲۰۶ یا ۲۰۷ مقایسه می‌کنند. از لحاظ کیفیت بدنه، جادار بودن و آپشن ها قطعاً لیفان x50 بهتر از 206 و 207 است.
 کیفیت ساخت داشبورد لیفان x50 بسیار پایین است پس حتماً برای این خودرو روداشبوردی چرمی بخرید. 
همچنین قیمت پوسته داشبورد لیفان x50 بسیار زیاد است. خرابی بعدی این خودرو معمولاً در قسمت گیربکس است که در لیفان x50 cvt احتمال خرابی گیربکس بسیار بالاست، ولی اگر نکات نگهداری لیفان x50 رو رعایت کنید، ماشین خوب و زیبایی است.

 لیفان x60

لیفان x60


یکی از خودروهای پرفروش و خوش ساخت لیفان که باز هم طرفداران زیادی دارد. از لحاظ سواری و کیفیت داخل کابین نسبت به هم رده های خود تقریباً بهتر است. 
خرابی لیفان x60 خیلی زیاد نیست. درخواست برای کمپرسور کولر و لوازم بدنه مثل آیینه و جلوبندی پنجره و چراغ زیاد است. فروش آینه این ماشین تا به حال بسیار بالا بوده. 

لیفان 820

لیفان 820


باکیفیت‌ترین لیفان در حال حاضر در بازار ایران این خودرو است که بسیار خوش‌ساخت، شیک و زیبا است. ظاهر این خودرو شبیه خودروهای  شرکت هیوندا مدل های سوناتا و تویوتا کمری است. 
خرابی این خودرو زیاد نیست. سیستم برق این خودرو نسبت به هم رده هایش کمی ضعیف تر است و فروش‌ لوازم یدکی این خودرو بیشتر روی قطعات گیربکس می باشد.
نقطه ضعف این خودرو در واقع گران بودن بیش از اندازه قطعاتش است. به طوری که مثلاً قیمت چراغ جلوی لیفان x60 ، یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان ولی چراغ جلوی لیفان ۸۲۰ حدود ۴ میلیون تومان است. پس اگر لیفان۸۲۰ دارید باید مراقب ماشین خود باشید چون تمام قطعاتش دو برابر ماشین های هم رده قیمت دارد.
 

  • سجاد حسینی
  • ۰
  • ۰

مقدمه

با سرد شدن هوا و بارش زیاد برف در خیلی از استان ها زیاد پیش میاد که یه ماشین توی زمین های گلی یا برف گیر کنه

یه ضرب المثل قدیمی داریم که میگن مثل خر تو گل گیر کرده. یعنی از پس کاری برنیونده و گیر افتاده اما بعضی وقتا ماشینمون به هر دلیلی مثل خر تو گل گیر میکنه و هر کاری میکنیم بیرون نمیاد مخصوصا اگه دست تنها باشیم. می خوام سه تا ترفند کاربردی بهت یاد بدم که تو همچین شرایطی خودتو نجات بدی.

شاید خیلی ها این قضیه رو جدی نگیرید و براشون مهم نباشه ولی وقتی یه جا تنها بودن و ماشین به هر دلیلی تو برف و گل گیر کرد متوجه میشن که باید حتما این پست رو تا آخر می خوندن.

روش های در آوردن ماشین از گل و لای

  1. هل دادن یا بکسل کردن : این یه روش مرسوم هست که هر وقت ماشین گیر میکنه میشه با بکسل کردن یا هل دادن و همزمان گاز دادن ماشین رو از اون وضعیت خلاص کنیم.
  2. استفاده از سنگ یا کف پوش : این روش کاربردی مخصوصا وقتی تنها هستید واقعا به دردتون میخوره. فقط کافیه جلو یا پشت چرخ گیر کرده کف پوش ماشین یا یه سنگ قرار بدی بعد رو به جلو یا عقب حرکت کنی و ماشین به همین راحتی خارج میشه.
  3. کم کردن باد لاستیک : البته این روش برای زمانی هست که هیچ راه دیگه ای نمونده باشه و مطمئن باشید پمپ یا تلمبه در دسترس تون هست. میتونید یواش یواش باد لاستیک رو کم کنید و ماشین رو عقب و جلو کنید تا از این مخمصه در بیاید.
  4. استفاده از وزن ماشین برای بیرون آمدن از گل: یک روش درآوردن ماشین از گل، قرار دادن وزن اضافی بر روی چرخ های محرک ماشین است. البته این روش بیشترین استفاده را برای خودروهای با دیفرانسیل عقب دارد و شاید نتوان از آن در بیشتر ماشین های محور جلو استفاده نمود .

تو این پست سعی کردم کاربردی ترین روش ها رو براتون بگم . شما هم اگه روشی رو بلد هستید در نظرات برامون بنویسید.

 

راستی یادت نره مقاله کاربردی "قبل از رفتن به مسافرت این موارد رو چک کن" رو از اینجا مطالعه کنی، چون خیلی کاربردی هست و به کارت میاد.

  • سجاد حسینی
  • ۰
  • ۰

مقدمه

موسسات بین المللی که برای ایمنی خودروها به اونا امتیاز میدن اونقدر دقیق هستن که مو رو از ماست بیرون میکشن. همه lمی دونیم که هر چی ستاره ای که برای ایمنی ماشین به عنوان نمره بهش میدن بالاتر باشه یعنی ماشین بهتری هست. ولی آیا واقعا تا حالا به این فکر کردی که طبق چه اصول و معیاری این ستاره های ایمنی رو یه خودرو ها میدن. 

همه می‌دونیم که در تصادف زنجیره ای بهبهان در دی ماه 1400 هیچکدوم از ایربگ ها باز نشد و این خبر جنجال زیادی به پا کرد. ایربگ فقط یکی از پارامترهای ایمنی خودروست که با ستاره معرفی میشن. 

 

موسسه  NHTSA آمریکا و موسسه ‌NCAP اروپا معتبرترین مؤسساتی هستند که از لحاظ ایمنی به خودرو ها امتیاز می‌دهند. این امتیازات از 1 ستاره یعنی حداقل و 5ستاره یعنی حداکثر به خودروها داده می‌شوند.

 

اصول ستاره دهی به خودروها بر اساس میزان آسیبی است که به آدمک های درون آن ها وارد می‌شود.

1 ستاره: آسیب وارد شده به خودرو بیش از 46 درصد و وضعیت آدمهای داخل خودرو خوب نیست

2 ستاره: آسیب وارده به خودرو بین 35 تا 36 درصد است.

3ستاره: آسیب وارد شده به خودرو بین 21 تا 35 درصد است و سرنشینان در حالت شوک قرار دارند.

4ستاره: آسیب وارد شده به خودرو بین 11 تا 20 در صد است.

5ستاره: آسیب وارد شده به خودرو حدود 10 درصد و سرنشینان در سلامتی نسبی به سر می‌برند.

 

NHTSA

 

اما تست تصادفات چطور انجام می‌شود؟

  • ضربه از جلوی خودرو

در این تست از جلو به خوردو ضربه شدیدی توسط دیوار بتنی یا خودرو  روبه رو وارد میشه. 

 

  • تست آفست

در این نوع تست از قسمت جلو فقط به بخشی از خودرو ضربه وارد می‌شود و باید خودرو همون واکنش ضربه کامل از رو به رو رو نشون بده. 

 

  • تست جانبی

تو ذهنیتی که خیلی از ماها داریم فکر می‌کنیم تصادفات فقط از روبه رو هست. یا تلفات تصادف ها فقط از ضربه جلو ماشین هست ولی اینو باید بدونید که بیشترین تلفات خودرو تو برخورد جانبی هست. که به سرنشینان وارد میشه.تو ایران بعد از سالها ایران خودرو و سایپا با هزار منت خودرو هاشون رو به ایربگ های جلو مجهز کردن. در صورتی که در خودروهای روز دنیا باید حتی درب ها هم ایربگ داشته باشن.و اینجوری هست که جون سرنشینان نجات پیدا میکنه. 

 

  • تست کنترول غلتش

این تست بیشتر برای بررسی ستون های و سقف خودرو انجام میشه و مقاومت این قسمت ها رو بررسی میکنه. 

 

تست حفاظت از عوامل جاده، تست پیشرفت، تست کامپیوتری، تست عابر پیاده که در اونها به خودرو از زاویه های مختلف و با سرعت های مختلف ضربه وارد میکنن و امتیاز میدن. و آخرین مرحله بررسی تجهیزات ایمنی خودرو مثل ترمزهای قوی سامانه هشدار کمربند ایمنی  مابقی کارهایی هستند که برای بررسی ستاره های ایمنی به خودرو ها داده میشه. 


جالبه که بدونید خودروهای ولوو در زمینه این فناوری ها همیشه پیشتاز بودن و در ماشین های جدیدشون حتی برای عابر پیاده هم که به ماشین برخورد کنه، ایربگ در نظر گرفتن.

در رابطه با آدمک هایی هم در ماشین ها قرار میگیرن باید بگم که وزن هر کدومشون حدود 77 کیلو هست و یک آناتومی کامل انسانی دارند. و مشخص هست دقیقا بعد از تصادف چند درصد ضربه بهشون وارد شده.

شعار همیشه این شرکت ها حفظ جان انسان و جلوگیری از صدمات جدی ناشی از تصادفات هست و اینم بگم که هیچ منتی سر خریدارها ومشتری هاشون نمی‌ذارن. 

 

اگر خودروی لیفان دارید، توصیه می کنیم مقاله کاربردی "چه قطعاتی از خودروی لیفان بیشترین خرابی را دارند؟" رو از دست ندید.

  • سجاد حسینی
  • ۰
  • ۰

لوازم یدکی

 

 

اگر قصد دارید به مسافرت بروید می توانید از چک لیست زیر برای اطمینان از سلامت خودروی خود استفاده کنید:

  1. بررسی عمر هر چهار لاستیک خودرو و  لاستیک زاپاس
  2. چک کردن میزان باد لاستیک‌ها
  3. چک کردن روغن موتور
  4. توجه به مایع سیستم خنک‌کننده 
  5. بررسی مایع شیشه پاک‌کن
  6. چک کردن فیلتر هوا
  7. چک کردن ترمزها و روغن ان
  8. توجه به تسمه‌های خودرو(دینام و تایم)
  9. چک کردن باتری و دینام
  10. بررسی تمام چراغ‌ها و راهنماها
  11. بررسی آچار های خودرو
  12. چک کردن سیستم گرمایش و سرمایش
  13. چک کردن برف پاک کن و گرم کن شیشه عقب

دو مورد رو هم شما برامون بنویسید

 

پیشنهاد می کنیم حتما مقاله "جدیدترین تست تصادفات رانندگی" رو مطالعه کنید.

  • سجاد حسینی